måndag 7 januari 2013

När du minst anar det

Jag har såhär vid årets början tänkt lite mera på ekologi och att tänka sig för innan man köper och använder diverse saker. Jag kom över en artikel om plast-märkningar. Ni vet, de som oftast finns på bottnen av så gott som de flesta plastlådor, flaskor, förpackningar osv. Vissa är bättre än andra. Allra värst var förteckningarna 3, 6 och 7, varav 7 kanske den värsta. Jag gick direkt till köksskåparna för att kolla vad som gömde sig i mitt artilleri. Inte kunde nu jag ha sådana giftbomber i mitt hus inte, jag är ju medveten??

Förvåningen när tupperwares skål för förvaring av mat har en 7;a på sig! Dom om nu några trodde man nog att skulle ha lite mera vett än så! Tyvärr vill jag inte alls behålla den. Jag är skärrad över upptäckten och tvekar inte det minsta över att slänga bort den.

De senaste åren har jag nog dock mera och mera övergått till glas, emalj och porslin och minskat på plasten men får nog göra en ny genomgång nu. Jag vill ha så bra förutsättningar som möjligt!

Här (klicka) kan ni läsa mera om saken.

Inga kommentarer: