onsdag 26 juni 2013

ägodelars betydelse och minimalism

Minimalism fascinerar mig. Jag fantiserar lite om hur det skulle vara. Att endast ha saker man verkligen behöver och verkligen älskar. Det handlar om att göra sig av med betydelselösa saker utan syfte och stress och irritation relaterade till dessa. Utan överflödet kan man koncentrera sig på vad man vill ha ut av livet. Det handlar om att frigöra sig från konsumeringshysterin och få mera tid över för roligare saker.

Jag har spenderat dagen till att gå genom ett antal skåp, men har oändligt mycket kvar att rensa. Jag känner iallafall att jag är på god väg att nå mina mål. Nu råkar jag ha en mild tendens till hoarding och jag älskar saker. Saker i allmänhet. Jag kommer troligen aldrig att bli en riktig minimalist men jag tänker försöka komma så nära jag kan. jag läste i en bok att det bästa tillfället att rensa saker är när man är upprörd. Det skall lära vara effektivt, och även förbättra humöret radikalt.

Jag rekommenderar även metoden "en sak in, en sak ut" för dom som inte är beredda att skala ner lika dramatiskt. Då ökar iallafall inte mängden ägodelar. Vad tänker ni göra?

Inga kommentarer: